Tuesday, January 18, 2011

Imelda Marcos

Salam

Hari ni macam biasa datang hampir tepat-tepat pukul 8.30 a.m (sangat menepati waktu). Terus pi kafe, makan Roti John berharga RM 1.20 dan air kosong (bawak dari rumah gara-gara nak berjimat). Lepas sarapan masuk ofis. dan seperti hari-hari biasa. wajib godek-godek PC. Pertama-tamanya mesti tengok FB, kot-kot ada orang hantar komen best-best. Pastu perkara wajib seterusnya baca paper Utusan dan Kosmo. Kosmo aku baca dulu sebab berita dia ringkas-ringkas. sekadar nak tau apa jadi kat dunia sekarang. Masa aku baca ruangan Dunia kat Kosmo, terbaca tajuk berita ni

"Isteri bekas PresidenTunisia bawa emas"
TUNIS - Leila Trabelsi yang merupakan isteri bekas Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali bertindak melarikan diri ke luar negara bersama jongkong-jongkong emas seberat 1.5 tan bernilai lebih £35 juta (RM171.3 juta), lapor sebuah akhbar semalam.
Bacaan seterusnya boleh klik kat sini

Aku bukan nak cerita pasal Isteri bekas Presiden ni, cuma tertarik dengan teks ni:

"Isteri Zine itu digelar sebagai Imelda Marcos dunia Arab"

Macam pernah aku dengar nama Imelda Marcos, baru aku ingat ni salah satu dialog Lyn ( Liyana Jasmay dalam cerita KAMI the Series). Part kat mana Lyn nak pi mintak duit kat mak dia sebab tak cukup duit nak byaq duit fotostat dia punya fanzine. Lebih kurang macam ni la dialog tu cuma tak berapa ingat dialog sebelum dialog ni.

Lyn: korang ingat mak aku Imelda Marcos ke?
Kawan Lyn 1: Sapa Imelda Marcos tu, pelakon Telenovela ke? haha
Kawan Lyn 2: Ntah aku pun tak tau.

Aku pun tak tau sapa Imelda Marcos tu. Walaupun dah berkali-kali aku ulang tengok cerita tu, baru hari ni aku tau sapa Imelda Macos. Apa yang baru baca dari Kosmo tadi Imelda Marcos ni isteri bekas Presiden Filipina, Ferdinand Marcos yang telah digulingkan oleh rakyat pada 1986 (setahun sebelum aku lahir) selepas memerintah secara diktator (patut la kena guling, pemerintah kuku besi, kejam dan zalim) sejak Disember 1965 (21 tahun rakyat merana). Imelda ni terkenal dengan gaya hidup mewahnya di negara yang miskin itu (tak patut)

sumber: www.kosmo.com.my
Imelda (ingatkan muka mat saleh) dan Suami
Cun jugak Imelda ni masa muda

tapi bila dah tua

*
*
*

tak berani nak komen

koleksi kasut-kasut Imelda.
Mak aih punya la banyak. ni baru kasut, beg baju bla bla. tak taw la berapa lori

Setakat ni ja la aku boleh kongsi. Sebagai intro. kena banyak lagi baca pasal Imelda Marcos ni. Nanti cerita bukan-bukan, salah fakta, dah memburukkan orang lain pulak. lagipun ni bukan blog gosip yang tak berapa pasti kebenarannya. hehe. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...